تازه ها, مقاله

سال صفر و یک

آغاز سال و قرن جدید پر از 0 و 1

اولین روز سال جدید که معادل شروع یک قرن جدید می باشد برابر با 01-01-01 است. اگر این روز را به صورت حروف بخوانید بسیار جالب است، صفر یک، صفر یک، صفر یک. اولین چیزی که در ذهن تداعی می شود ارتباط این سال با صفر و یک، زبان دودویی یا باینری کامپیوتر است.

مبنای دودویی یا باینری کامپیوتر چیست؟

هر داده ای که وارد کامپیوتر می شود اول به زبان صفر و یک تبدیل می شود و روی آن پردازش انجام می دهد. سیستم عددی دودویی یا باینری یک نوع از نمایش اعداد است که از تقسیم های متوالی یک عدد بر دو به دست می آید. به همین دلیل فقط عددهای صفر و یک در آن ظاهر می شوند. مثلا باقی مانده های متوالی عدد ده بر عدد دو، برابر است با 1010 و عدد ده بر مبنای باینری عدد 1010 خواهد بود. کلمه بیت که یک واحد برای اندازه گیری حافظه کامپیوتر ست از واژه های binary digit به معنی عددهای دودویی گرفته شده است.

حال بگذارید با توجه به توضیحات بالا امسال یعنی عدد 010101 بر مبنای باینری به دست آوریم. فرمول محاسبه به شرح زیر است:

0x25 + 1×24 + 0x23 + 1×22 + 0x21 + 1×20

حاصل عبارت فوق 21 است که از جمع 16+4+1 به دست آمده است و این عدد در زندگی انسان به معنی خوشبختی است. این عدد دو رقمی 21 حاوی پیام قدرتمندی است که می تواند زندگی شما را به سمت بهتر سوق دهد. آنها دارای ارتعاشات دلگرم کننده ای هستند که رشد شما را به سمت جلو سوق می دهد و سالی که نکوست از بهارش پیداست.

0 و 1 زیربنای کار برنامه نویسان، طراحان سایت و متخصصان کامپیوتر

همه فعالیت‌های افرادی که با کامپیوتر سر و کار دارند بویژه برنامه نویسان، طراحان سایت و متخصصین شبکه و غیره، زیر بنایی پر از 0 و 1 دارد. همین 0 ها و 1 ها در کنار هم موجب می شوند تا یک خدمت ارائه شود، چیزی ساخته شود و دنیای بهتری رقم بخورد.

فروشگاه صفر ویک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *